Podle nedávného průzkumu Dalhousie University více než 60 % všech kanadských spotřebitelů považuje cenu za jedno ze tří rozhodujících kritérií při nákupu potravin. Cena je klíčová bez ohledu na to, co kupujeme. Prodejci si pohrávají s cenami, aby tak zákazníky udrželi ve střehu. Stanovování cen v sektoru zpracování potravin je komplikované. Suroviny, náklady za energie a mzdy patří mezi faktory, které se silně promítají do politiky výrobců potravin, usilujících o rozvoj vztahů s jednotlivými prodejci a udržení svého podílu na trhu.
nealkoholické nápoje.jpg

Po desetiletí využívali výrobci potravin strategii spočívající ve zmenšování hmotnosti potravin nebo jejích balení, aby tak udržely ceny na zdánlivě nízké úrovni. Tento postup, v anglofonním prostředí známý jako shrinkflation, je založen na prodeji zboží o nižší hmotnosti nebo množství, zatímco jeho cena zůstává stejná, nebo se dokonce zvyšuje. Veškeré zboží se zmenšuje, ať už jde o balení zmrzliny, bramborových lupínků, sušenek, čokoládových tyčinek nebo těstovin. V uplynulých letech proběhly médii mnohé články na toto téma.
nákupní výdaje.jpg

Po celém světě se balení potravin zmenšují. Nedávná britská studie naznačuje, že v současné době lze nalézt v obchodech s potravinami téměř 3 000 výrobků, jejichž balení se od roku 2012 zmenšila. Tento trend se odehrával v období, kdy roční inflace cen potravin dosahovala neuvěřitelných 6 %. A tak lidé platili více za méně a představitelé potravinářského průmyslu byli obviňováni z klamání spotřebitele. Podobná čísla přichází i z amerického trhu.
prodavači pekárny.jpg
Mnoho amerických výrobců potravin připustilo, že zmenšovali balení, aby tak udrželi ceny na konkurenceschopné úrovni. Mnoho z těchto produktů se dostává na kanadský trh. Na základě toho, co se děje v USA a Evropě, bychom lze odhadovat, že v posledních pěti letech se zmenšila balení u minimálně 15 až 20 % všech potravin. Potravinářské společnosti našly způsob, jak bránit marže, aniž by ve většině případů někoho popudily.